کد مطلب:234299 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

حجامت از نظر محل
حجامت در گودی پس گردن (نقره) در مورد سنگینی سر مفید است.



[ صفحه 64]



حجامت اخدعان (دو رگی است كه در دو طرف پشت گردن واقع شده) سر و صورت و چشمها را از سنگینی و رخوت بیرون می آورد و برای درد دندانها بسیار نافع است بسا می شود كه در این موارد كار فصد را صورت می دهد.

گاهی زیر ذقن را حجامت می كنند برای معالجه قلاع (زخمی كه در دهان و زبان پیدا می شود خصوص در اطفال) و فساد لثه های دندان و خیلی از بیماریهای دهان.

حجامت از میان دو كتف در مورد بیماری خفقان، طپش قلب، دوران سر كه از امتلاء معده و حرارت باشد سودمند است و گاهی از دردهای مزمن كه در كلیه ها و مثانه و رحم پیدا می شود تخفیف می دهد، خون حیض را روان می گرداند جز این كه بدن را كمی ضعیف و لاغر می كند و در بعضی از اوقات باعث شبكوری و سنگینی بدن می شود مگر این كه در مورد بیماران ثالول (دانه هائی است كه در بدن به شكل آبله پیدا می شود) و مبتلایان بدمل بسیار نافع است.

چیزی كه در تخفیف درد حجامت خیلی مؤثر است این است كه در اول مرتبه ی كه شاخ حجامت را می گذراند كم و سبك بمكند و به تدریج بر آن بیافزایند و در مراتب بعد بیشتر از قبل مكیده شود.

بعد از گذاشتن شاخ حجامت باید صبر كرد تا موضع آن سرخ شود و باید این كار تكرار شود تا كاملا قرمز و آماده انفجار گردد.

تیغ را در محل حجامت باید به مدارا و نرمی كشید و قبل از زدن تیغ بهتر آن است كه با روغن محل را ماساژ دهند هم چنین موقع فصد این ملاحظات باید به كار رود.



[ صفحه 65]



مالیدن روغن به محل فصد از درد آن می كاهد و نیز شاخ و تیغ را باید به روغن بیالایند بعد از فصد و حجامت نیز محل آنها را باید با روغن مالش داد.

هنگام فصد باید قطره ی از روغن روی رگ بچكانند تا رگ مقصود از نظر ناپدید نشده و اشتباه نگردد.

فصاد رگی را باید انتخاب كند كه به گوشت زیاد پیچیده نباشد زیرا كم بودن گوشت موجب كم شدن درد می گردد.

از همه بیشتر بریدن رگ قیفال و حبل ذراع دردناكتر است زیرا پوست روی آنها محكم تر و اتصالشان بعضله بیشتر است.

اما فصد اكحل و رگ باسلیق اگر روی آنها را گوشت نگرفته باشد دردش كمتر است، لازم است هنگام فصد محل را به دستمال آب گرم محكم بمالند تا خون جمع آوری شود خصوصا در زمستان این گونه فصد پوست را نرم و درد را كم و دفع خون را آسان می كند.

علاوه بر تمام این دستوران كه در فصد و حجامت گفته شد لازم است قبل از خون گرفتن قریب دوازده ساعت از مقاربت با زنان اجتناب كرد.

روزی را برای خون گرفتن باید اختیار كرد كه هوا صاف و روشن باشد و باد و طوفانی در كار نباشد و از خون به مقداری خارج شود كه وصفش تغییر كند.

روزی را كه حجامت می كنی حمام مرو كه موجب درد می شود، اگر بتوانی مقداری آب گرم بر سر و بدنت بریز البته به فاصله یك ساعت بعد از حجامت، بعد از حجامت همان طور كه گفته شد از دخول حمام



[ صفحه 66]



پرهیز كن كه باعث تب دائم می شود.

چون خود را بعد از حجامت شستشو دادی قطعه ای از پارچه ابریشم یا خرقه نرم از هر چه باشد بر محل حجامت بگذار.

بعد از خون گرفتن به قدر گودی كف دست تریاك فاروق را در شربت معتدل مفرحی حل كن و بنوش یا با آب میوه ممزوج كن اگر یافت نشود با شراب اترج اگر آن هم نیابی بعد از كوبیدن خوب زیر دندانها نرم كن و جرعه آب خالص رویش بنوش.

در زمستان و هوای سرد قدری سكنجبین عنصلی عسلی رویش بنوش كه چون به این دستور عمل كنی از برص و بهق و لقوه و جذام باذن خداوند متعال در امان خواهی بود.

از خوردن انار ترش و شیرین (ملس) غفلت نكن كه نفس را تقویت می كند و خون را صاف می نماید و تا سه ساعت بعد از حجامت غذای شور نخور زیرا بیم آن است كه بجرب و خارش گرفتار شوی.

چنان چه در زمستان حجامت كردی از خوردن تیهو دریغ نكن و از همان شربتی كه ذكرش گذشت بالای آن بنوش و محل حجامت را به روغن شبو یا مقداری از مشك و گلاب بیالای و در همان ساعتی كه از خون گرفتن فارغ شدی مقداری گلاب بر سرت بپاش. در تابستان خوردن شوربای سركه و هلام و مصوص بسیار نیكو است [1] .



[ صفحه 67]



خوردن ترشی بعد از حجامت نیز خیلی مفید است، استعمال روغن بنفشه یا گلاب و كافور هم بسیار سودمند و خوردن شربت مذكور بعد از طعام خیلی به مورد است.

روزی را كه در آن حجامت می كنی از حركت زیاد و خشم و غضب و عمل مجامعت پرهیز كن و گوشت ماهی و تخم مرغ را با هم غذای یك وعده خود قرار مده زیرا اجتماع این دو خوراكی در معده ی انسان مولد ناخوشی نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان است.

هم چنین خوردن شیر بانبیذ برای كسانی كه نبیذ می خورند باعث مرض نقرس و برص می شود خوردن تخم مرغ زیاد و مداومت آن مرض كلف [2] .

را در صورت پدید می آورد.

و خوردن غذاهای شور و گوشتهای پر نمك خصوص ماهی شور بعد از فصد و حجامت موجب بهق و جرب می گردد. [3] .



[ صفحه 68]




[1] هلام خوراكي است از گوشت گوساله يا بز، كه با آب نمك مي پزند و پس از پختن با سبزيهائي كه قبلا با سركه طبخ شده ممزوج كرده ميل مي كنند. مصوص مطبوخ گوشت خروس يا دراج است در سركه و با سبزيهاي خنك خورده مي شود.

[2] كلف دانه هائي است شبيه بكنجد در روي پوست صورت.

[3] بهق لكه هاي سفيد يا رنگ ديگر است كه در روي پوست پيدا مي شود. و جرب يك نوع خارش و بيماري جلدي است.